Pages

Sunday, May 18, 2014

Selamat Hari Guru

Salam,

Selamat Hari Guru buat kawan-kawan yang bergelar guru, pensyarah dan yang sewaktu dengannya.
Begitu jugak dengan cikgu2 zaman sekolah menengah n rendah dulu n pensyarah masa belajar dulu. Masih ingatkah pada diriku ini??

Tahun ni sambutan hari guru kat sekolah dibuat pada 18 Mei 2014 sebab 16 Mei jatuh pada hari Jumaat.
Yang kesiannya, sambutan terpaksa di buat dalam kepanasan sebabnya "blackout".

Kesian budak2 aku, tak dapat nak buat persembahan sebab xde letrik..

Yang geramnya plak, abis acara je, elektrik terus je ada.
Macam2 la..

Apa pun Selamat Hari Guru sekali lagi deh........

Tema hari guru tahun ni ;


Guru:  Pencetus Kreativiti Penjana Inovasi

Wednesday, January 29, 2014

Alhamdulillah...

Waduh,

Dah agak lama ambe x "mengupdetkan" belog ni..

Nanti kalu ada masa dan kerajinan, ambe akan updet citer taun lepas punya... hehehe..
biarlah dah lama pun.. x busuk pun kan..

Antaranya : -
* jalan-jalan cuti2 Malaysia
* banjir  disember 2013.

Alhamdulillah,
masuk 4 hb baru ni genaplah 3 taun ambe bertugas sebagai PPM. Kejap je masa berlalu. Rasa cam baru je gi lapor diri kat Putrajaya...
Cuma sekarang ni xde rezeki lagi nak bertukar ke Bandar Texas. :(

Tahun 2014 ni kakak dah 8 tahun so dah masuk Darjah 2. Adik plak dah 6 tahun n baru tahun ni ambe hantar ke prasekolah kat sekolah kakaknya.

Syukur Alhamdulillah..
Dalam beberapa bulan lagi kitaorang akan dapat orang baru..
:)
Harap semuanya selamat belaka..
Amin...

Tuesday, March 5, 2013

Tanah Tumpah Darahku..

Gambar: "Musuh cuba jejas semangat anggota polis" - Tan Sri KPN
Bagi seorang pejuang, semangat dan moral adalah penting dalam perjuangan. 
Admin bukan minta mewakili ahli politik atau pemerintah, tetapi sebagai pejuang yang berjuang untuk tanahair tercinta, yang pernah berjuang di tengah-tengah tembakan musuh dan sebagai ayah yang pernah meninggalkan keluarga tercinta untuk ke perbatasan dan yang paling utama sebagai rakyat Malaysia.
Admin nak ajak diri admin sendiri dan semua sekali rakyat Malaysia untuk kita sama-sama kibarkan bendera Malaysia tanda sokongan kepada pasukan keselamatan kita yang sedang berjuang di Sabah dan serata dunia. Kibaran bendera ini juga sebagai tanda kekitaan dengan ahli keluarga perwira kita. 
Ambil gambar bendera yang rakan-rakan kibarkan dan kongsikan di FB dan ajak rakan anda untuk turut mengibarkan bendera Malaysia. 
Ayuh....NEGARA PERLUKAN ANDA 


Jika SAYANG MALAYSIA, kibarkan JALUR GEMILANG
sebagai tanda sokongan kita.
Kita tak dapat nak tolong dengan ikut berperang,
jadi kibarkanlah JALUR GEMILANG.

Doakan juga semoga semua PEJUANG-PEJUANG negara
kembali kepangkuan keluarga masing-masing dengan
selamat..

Doakan juga semoga negara kita MALAYSIA
 tidak  jatuh ke tangan MUSUH....


Thursday, February 28, 2013

Kelebihan Ayat Kursi





Hikmat Ayat Al-Kursi (Kekuasaan Allah)

Ayat Kursi adalah seutama-utama ayat dalam Al-Quran. Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam menyuruh kita mengamalkan membaca surah Kursi. Fadhilat dan kehebatan ayat ini telah diterangkan dalam 99 hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari, Muslim dan lain-lain. Antaranya adalah:
  1. Orang yang selalu membaca ayat Kursi dicintai dan dipelihara Allah sebagaimana Dia memelihara Nabi Muhammad SAW.
  2. Sesiapa berwudhuk lalu membaca ayat Al-Kursi sekali, nescaya Allah akan meninggikan darjatnya setinggi 40 darjat dan Allah akan mendatangkan para malaikat menurut bilangan hurufnya, seraya berdoa untuk sipembaca sehinggalah ke hari Qiamat.
  3. Sesiapa membaca Al-Qursi sebelum keluar rumah, maka Allah mengutuskan 70 000 Malaikat kepadanya, mereka semua memohon keampunan dan mendoakan untuknya.
  4. Sesiapa sentiasa membaca ayat Al-Kursi, nescaya Allah akan kurniakan kepada ahli rumahnya kebaikkan yang tidak terhitung banyaknya.
  5. Membacanya dapat menghilangkan rasa marah, dijauhi bala bencana dan gangguan syaitan.
  6. Sesiapa membacanya ketika dalam kesempitan nescaya Allah azza wa jalla akan memberikan pertolongan kepadanya dan jika seseorang itu miskin akan menjadi kaya.
  7. Sesiapa pulang ke rumahnya serta membaca ayat Kursi, Allah hilangkan segala kefakiran didepan matanya.
  8. “Sesiapa dikalangan umatku yang membaca ayat Kursi 12 kali pada pagi Jumaat, kemudian berwuduk dan solat sunat dua rakaat, Allah memelihara daripada kejahatan syaitan dan kejahatan pembesar.”
  9. Sesiapa membacanya nescaya Allah mengutuskan malaikat untuk menulis kebaikannya dan menghapuskan keburukannya dari detik itu sampai esok hari,
  10. Ayat Kursi yang dibaca dengan penuh khusyuk, InsyaAllah, boleh menyebabkan syaitan dan jin terbakar.
   11.   Sesiapa membaca ayat Al-Kursi sebanyak 170 kali:
    1. Di tengah malam atau  dikuti solat Hajat, Insya Allah berhasil hajatnya.
    2. Memperolehi hidayah dan petunjuk dari Allah Subhanahu wa Ta’ala.
    3. Meningkatkan kecerdikan dan terang hati.
    4. Terlepas dari masalah dan kesukaran serta dimudahkan rezeki dan cita-cita.
.
12.   Sesiapa membaca ayat Al-Kursi dengan khusyuk setiap kali selepas solat fardhu, ia akan;
    1. Berada dalam lindungan Allah hingga solat yang lain dan terpelihara daripada tipudaya dan ganguan syaitan.
    2. Allah menganugerahkannya hati-hati orang yang bersyukur, setiap perbuatan orang yang benar, pahala para nabi juga dilimpahkan padanya rahmat.
    3. Allah akan mengambil rohnya seperti orang yang berperang bersama para nabi sehingga mati syahid.
    4. Terpelihara dari kekerasan malaikat maut dan dibangkitkan bersama para Mujahid yang berjihad beserta para Anbiya.
    5. Allah Azza Wa Jalla tidak menegah akan dia daripada masuk syurga.
    6. Dikurniakan pahala seumpama pahala orang yang muttaqin dan pahala balasan amal orang-orang siddiqin iaitu syurga.
.
13.  Sesiapa membaca ayat Al-Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya;
    1. Allah SWT. mewakilkan dua Malaikat memeliharanya dan menjaga selama tidurnya hingga subuh.
    2. Allah akan membuka pintu rahmat baginya hingga ke Subuh, dan mengurniakan kota nur menurut bilangan rambut dibadannya.
    3. Terselamat dari kecurian, kebakaran dan kekaraman.
    4. Allah mengurniakan keselamatan kepadanya dan jiran- jirannya.
    5. Jika sipembacanya meninggal dunia pada malam itu, ia dikira mati syahid.
.
14.  Mereka yang beramal dengan bacaan ayat Kursi akan;
    1. Mendapat pertolongan serta perlindungan Allah daripada gangguan serta hasutan syaitan.
    2. Terhindar daripada pencerobohan pencuri. Ayat Kursi menjadi benteng yang kuat menyekat pencuri daripada memasuki rumah.
    3. Allah akan memberikan keselamatan ketika dalam perjalanannya.
sumber drpd intenet..

 

Wednesday, February 27, 2013

Doa Untuk Anak

Ini adalah antara amalan yang boleh kita amalkan untuk kebahagian anak-anak kita dalam membentuk mereka. Sebagai ibubapa, tentu saja kita inginkan yang terbaik untuk anak-anak kita. 
1) Bacakan doa di atas kepala anak, hembus di kepalanya, ubun-ubunnya atau jantungnya insyaallah anak tidak degil.

2) Al-Fatihah -

Sebagai satu senjata utk merangsang daripada melakukan sebarang masalah.

3) Ayat Qursi -

Utk menghalau iblis & syaitan. Doa ini juga boleh dibaca utk menghindarkan anasir negatif yg masuk ke dlm badan anak yg menyebabkan mereka degil.

4)Surah Alam Nasyrah -

Nabi juga menasihatkan Ali supaya membaca surah ini utk menerangkan hati & mudah ingat. Dan ia dibacakan kepada anak supaya mereka kurang degil dan lembut hati.

5) Surah Adh-Dhuhaa 1-5

Untuk anak yg malas sembahyang, degil, suka bergaduh & tension. Inilah surah utk anak menjadi solehah & soleh, lembut hati & dengar nasihat.

6) Doa Nabi Daud, "Ya Allah lembutkan bagi (nama anak) hati sebagaimana Kau lembutkan besi bagi Nabi Daud".

7) Surah Al-Anbiyaa ayat 69. 

Utk anak2 yg susah hendak sembahyang & liat sangat, doa yg paling mustajab ialah surah Ibrahim ayat 40, bermaksud " Ya Allah jadikan aku & anak-anakku org yg mendirikan solat".

8) Doa Manzzill - 

Kombinasi ayat Al-Quran yg telah diajar nabi pada para sahabat kemudian ditulis oleh ulama.

9) Doa inilah sebagai senjata paling berkesan yg akan mengukuhkan iltizam kita & mudah menarik rahmat serta hidayat Allah supaya anak2 kita menjadi hebat.


DIPETIK DARI LAMANWEB 
 http://muhamadluzman.blogspot.com